søndag 6. desember 2015

Fanakofte

Det er vel ikke noe strikkeplagg som jeg har ønsket meg så lenge, og lagt opp til så mange ganger som fanakoften. Jeg har faktisk mistet oversikten over antall ganger jeg har lagt opp og rekt opp den spede begynnelse av fanakoften. I fjor kom jeg et ganske langt stykke på et av forsøkene å oppfylle fanadrømmen. Skuffelsen var stor da jeg prøvde koften og fant ut at det mest sannsynlig gikk to stykker av meg selv inni den.

For en stund siden fikk jeg inn et gaveønske som skulle vise seg å sette fart på koftedrømmen. Ei venninne av meg kom med oppskrift og fortalte at hennes ønske for neste års 30-årsdag var en stk. Fanakofte. Jeg kjente det grøsset litt i meg da jeg så at oppskriften var den samme som den jeg prøvde da resultatet ble et Fanatelt. Løsningen på problemet var derfor rett og slett å tilpasse oppskriften og strikke en prøvelapp i form av en Fanakofte til meg selv.


Jeg trenger vel ikke å understreke at dette hr vært en litt evighetsprosjekt, så jeg er utrolig glad for å være ferdig nå. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet.



Det jeg gjorde da jeg skulle strikke denne koften var å finne en annen kofteoppskrift som jeg hadde strikket tidligere og som jeg syntes hadde god passform. Valget falt på Bøvertun fra kofteboken. 

Denne Fanaen er derfor strikket fra toppen og ned, noe som jeg synes er en metode som gjør det mye enklere å tilpasse størrelsen. 


Nå krysser jeg bare fingrene for at venninnen min synes denne passformen også passer til henne slik at den neste Fanakoften blir ren plankekjøring da oppskriften er klar.

Oppskrift: Fanakofte fra Rauma og Bøvertun fra kofteboken
Garn: Rauma Finull
Farger: 4197 oker og 422 brun
Pinner: 3
Størrelse: Small/medium
Garnforbruk: 5 nøster av bunnfarge (brun) og 3 nøster av mønsterfarge (oker).

Ravelry

8 kommentarer:

frksnupp sa...

Lurt å strikke den fra toppen og ned! Veldig fin fana :)

Bundingen sa...

Riktig fin og kledelig Fana-kofte! Liker fargene du har brukt, og metoden med å strikke ovenfra og ned er genial. Med Finull blir dette ei lett og varm kofte som du sikkert kommer til å bruke mye.
Lykke til med gave-kofta! Den går mye kjappere tipper jeg.

Fortsatt fin førjul fra Ingunn

Birgitte sa...

Høres ut som du har hatt en skikkelig utfordring med å få den perfekte Fana-koften! Så kjekt at du har lykkes! Du ser godt fornøyd ut på bildet :) Koften ble veldig fin!
Jeg har lenge tenkt på å strikke en Fana-inspirert genser, fra et Raumaull-hefte... Får se om det kanskje blir julestrikkingen min...

Bodil sa...

Det var ei nydeleg Fanakofte :) Likte godt fargane, og passformen. Lukke til med neste kofte :)

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så bra du endelig ble fornøyd. Ikke greit når plagget ikke passer. Du passer den veldig bra. Og den veninne er jo verdens heldigste!!!! Har hun plukket ut farger også??

Lisbeth sa...

Flott kofte :) Likte godt fargene!

LisaM sa...

Kjempefin! Ja, det der har nok vært litt av et prosjekt! Du er jammen flink:)
Så heldig venninne du har som skal få en slik, det er litt av en gave.
God helg! Håper den gir masse strikketid:)

mimouna sa...

Smart måte å gjøre det på. Og koften ble nydelig! Fineste prøvelappen jeg har sett. :)