lørdag 15. juni 2013

Siuslaw

Jeg har lenge ønsket meg et nytt sjal, og da helst et stort et. Helt siden jeg så dette sjalet som FrkBadegakk har laget bestemte jeg meg for at tiden var inne for å innfri dette ønsket. Den opprinnelige planen var å kopiere sjalet som jeg hadde lagt min elsk på hos FrkBadegakk. Jeg kjøpte til og med inn samme type garn til formålet. Jeg startet friskt, men motet ble tatt i fra meg da jeg oppdaget en feil i prosjektet. Noe av garnet var derfor tilknyttet pinner en stund før jeg fant en nytt sjal jeg kunne tenke å strikke meg av det flotte garnet. Valget falt på Siuslaw etter at jeg så Lykketrollet sitt flotte sjal.


Jeg må si jeg er fornøyd med resultatet. Jeg har jo en trend med at jeg blir veldig gira på å strikke enkelte prosjekter. Selv om jeg ble utrolig fornøyd med dette sjalet skal jeg prøve å ikke gå i den fellen igjen slik at jeg strikker meg lei. Jeg må jo innrømme at fristelsen er stor for å gjenta dette sjalet i en annen farge, men det er da så utrolig mange andre fine sjal der ute også.


Denne oppskriften er veldig kjekk i og med at det er så enkelt å justere størrelsen samtidig som man selv kan velge om man vil ha en del med glattstrikk eller ikke. Jeg er fan av sjal med litt glattstrikk og som avsluttes med en mønsterbord så hos meg ble valget enkelt. Jeg strikket del B av mønsteret 12 ganger, og del D 8 ganger.


Det vises kanskje litt dårlig på bildene, men dette ble er stort sjal. Sjalet egner seg også godt over skuldrene om man har kjole på en litt kjølig sommerkveld.

Fargen ble jo selvsagt lilla siden jeg skulle ha sjalet selv. Fargen synes jeg er nydelig, men jeg skal innrømme at mønsteret på mønsterborden kommer litt dårlig frem i denne fargen. Jeg har sett bilder av dette sjalet strikket i lysere farge og da kommer mønsteret mye bedre frem. Når det er sagt så kommer dette sjalet uansett til å være et sjal jeg kommer til å bruke kjempe mye.


Garnet jeg strikket dette sjalet i er et nytt bekjentskap for meg. Garnet heter Scrumptious 4ply/sport og er en blanding av 45 % silke og 55 % superwash merinoull. Dette er nok det ultimate sjalgarnet etter min oppfatning. Det er et kjempe mykt garn som ikke er så tynt at du føler du strikker med sytråd. Sjalet ble veldig lett noe som jeg synes er en fordel da det gjør det mer behagelig å ha på. Jeg kjøpte garnet på Malsen og Mor som er en utrolig kjekk nettbutikk med kjapp og god service.


Oppskrift: Siuslaw
Garn: Scrumptious 4ply/sport
Farge: Purple
Vekt: 153 gram
Pinner: 4,5

Ravelry

6 kommentarer:

Bundingen sa...

Kjempefint! Skjønner godt at det frister med ett til i en annen farge.

Klem fra Ingunn

Beate sa...

Så lekkert! Både fargen og sjalet!

Jane sa...

Helt fantastisk nydelig!! Og kjempelekker farge!!

Elins Strikkeri sa...

Det blei eit nydelig sjal i lekker farge:)) ha ein finfin dag!

Anne sa...

For et flott sjal du har strikket! Virkelig lekker farge. Jeg har akkurat samme garnet liggende i fargen Teal. Gleder meg til å prøve det, forhåpentligvis blir det en kortermet topp.

Ha en fin dag videre!

Nina sa...

Kjempefint sjal!
Får lyst til å strikke sjal igjen jeg og når jeg ser sånne fine strikkerier! Men, må vel få ferdig det jeg allerede har begynt på av andre mindre spennede ting...

God Sommer til deg!